La Pedrera

En fullsatt buss avgår från huvudstaden Montevideo. Fyra timmar senare har vi passerat ett antal byar och för varje stopp töms bussen på folk. Tillslut är det bara sex personer kvar. Det är vi, en gubbe och busschauffören. Plötsligt stannar bussen. Vi sneglar ut genom fönstret på den grusiga landsbygdsvägen och undrar varför chauffören har stannat mitt i nowhere? Gubben hoppar av och traskar iväg ut i ingenmansland och chauffören sticker fram huvudet för att slänga ur sig ”La Pedrera” innan han går ut och öppnar bagageluckan för att ta ut de sista fyra väskorna. Jag slängen en blick ut genom rutan –en man har stannat sin häst för att hjälpa killen som har problem med sin moped. Sedan ser jag tjejerna gå ut ur bussen för att ta emot sina väskor. Är de seriösa? Är vi framme?
Där i vägrenen står en skylt med vårt hostels namn ”El viajero”. Vi följer stigen ut bland träden och finner mycket riktigt vårt boende. Trötta är vi och ingen av oss är på något strålande humör. Beslutet är lätt. Imorgon ska vi ta tidigast möjliga buss därifrån. Här vill vi inte stanna. Vad ska vi göra här? Tävla i vem som får flest myggbett? Och här kan vi inte stanna. Vi har knappt några kontanter kvar och den otrevliga bybon i receptionen berättar att närmsta bankomat ligger en halvtimme bort med buss.
Vi bestämmer oss för att i alla fall göra lite yoga på stranden och frågar hur vi tar oss till havet. Vi får en skrattretande karta med vårt hostel och några andra namn utprickade. Mest består bilden av tecknade granar.
Men så går vi där i gruset genom grannskapet och kan inte undgå att supa in den rena luften med den gröna doften och le åt de söta igenbommade husen som alla helt skiljer sig från varandra. Vi småskrattar åt mannen med ölen som sitter utanför sin öppna ytterdörr. Innanför dörren skymtar vi ett stort rum där det inte finns någonting. Ingenting förutom att det mitt i rummet står ett kylskåp. Lustigt tycker jag. Logiskt tycker Malin. Var skulle han annars ha ölen?
Om våra hjärtan redan smält lite så är det ingenting jämfört med när vi kommer fram till havet. Blåsten tar tag i våra hår där uppe på höjden. Nedanför oss, och i båda vädersträcken, sträcker havet ut sig. Det är inget kristallklart vatten och sanden är inte kritvit. Men lugnet som slår oss är så påtagligt att ingen av oss vågar yttra ett ord. Vi tränger bara ihop oss på en stenbänk och sitter helt enkelt där. Hade jag bott på ett ställe som detta hade jag nog blivigt betydligt mer sparsam med orden. De känns så överflödiga här.

Kram Ellen


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad mysigt att få höra historien skriven,nu förstår jag verkligen. Det verkar helt magiskt :) puss och kram C

2010-12-16 @ 07:40:59
Postat av: Anonym

Du borde skriva betydligt oftare, så bra som du skriver.

skönt att ni fortfarande trivs, det glädjer mig. Bara det att jag vill också!! Men det kommer ju somsagt. Jag saknar dig. Puss på er

/ fanny banny

2010-12-16 @ 07:46:47
Postat av: Anonym

Jag håller med fanny :) oftare!!

2010-12-16 @ 08:28:05
Postat av: Botti

Vi skulle behöva lite av lugnet här hemma i julhetsen. Helt sanslöst att se er hålla på med jogga på stranden i Uruguay! Vem tar kortet?

P.S. Ellen, visst påminner mannen med ölen en hel del om Pappa. Samma livsnjutare men i olika världsdelar.

2010-12-17 @ 19:08:21
Postat av: Anonym

Underbart skrivet...ja du är verkligen duktig p att skildra intryck o känslor! Härligt att ni delger oss!! Tänk vilka upplevelser o erfarenheter ni tar m er vidare i livet! Ha d underbart alla fyra! Kramar / Wivi-Anne

2010-12-18 @ 10:01:33
Postat av: molle

vad kan man säga man blir så varm i hjärtat av det ni upplever känns som en liten del av en är där kram mamma lena

2010-12-18 @ 21:46:23
URL: http://mollegreen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0